Про вивезення відходів з площ зелених насаджень на прибудинкових територіях і прибирання вулиць

24.02.2017

Про вивезення відходів з площ зелених насаджень на прибудинкових територіях і прибирання вулиць

Настала осінь і виникла необхідність у вивезенні опалого листя з прибудинкових територій. У багатьох містах послуга з вивезення твердих побутових і великогабаритних відходів відокремлена від послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і її надає інший виконавець. І дуже часто між підприємствами з утримання будинків і прибудинкових територій та підприємствами з вивозу твердих побутових відходів гостро стоять спірні питання:

Рекомендуємо вам зареєструватися в сервісі nashkvartal.org.ua, для того щоб бути в курсі важливих новин про ОСББ , ЖКГ і про питання нерухомості. Після реєстрації вам стане доступним широкий функціонал – це і оплата послуг, і форум вашого будинку і інші можливості.

РЕЄСТРАЦІЯ

  • хто повинен виконувати роботи з вивезення відходів з площ зелених насаджень на прибудинкових територіях (опале листя, гілки тощо) і вуличного кошторис;
  • до складу яких відходів входять відходи з площ зелених насаджень на прибудинкових територіях (для житлових будинків і для підприємств, установ, організацій) і вуличний кошторисів;
  • до складу якого тарифу необхідно відносити ці роботи: в тариф на послуги з утримання будинків або в тариф на послуги з вивезення твердих побутових і великогабаритних відходів.

В даний час питання вивезення відходів від зелених насаджень з прибудинкових територій залишається без чіткого законодавчого врегулювання.

З огляду на актуальність цього питання, спробуємо розібратися, розглянувши відповідні законодавчі та нормативні акти.
У діючих раніше наказах Мінрегіону питання вивезення відходів з площ зелених насаджень на прибудинкових територіях (опале листя, гілки тощо) і вуличного кошторис були чітко визначені у відповідних наказах:

  • Наказ Мінрегіону від 10.01.2006 №7 «Про затвердження Норм утворення твердих побутових відходів для населених пунктів України»,
  • Наказ від 22.03.2010 №75 «Про затвердження Рекомендованих норм надання послуг з вивезення побутових відходів».

Зазначеними наказами чітко зазначалося, що норми надання послуг з вивезення твердих побутових відходів для житлових будинків включають обсяги утворення вуличного кошторис і відходів з площі зелених насаджень на прибудинковій території, а для підприємств, установ і організацій обсяг відходів з площі зеленого насадження не входить в норму надання послуг з вивезення твердих побутових відходів і при укладанні договорів про надання послуг з вивезення побутових відходів його додають до середньої на рік норми, виходячи з норми 8 л з 1 м2 зелених насаджень. < / p>

Але, на жаль, чіткі і зрозумілі накази, що втратили чинність, а прийняті замість них просто взагалі не врахували частину цих питань.

Розглядаючи це питання, звертаємося насамперед до Закону України «Про відходи», яким визначено, що побутові відходи – відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках ( тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов’язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення.

Згідно зі статтею 351 зазначеного Закону, збір і вивезення побутових відходів в межах певної території здійснюються юридичною особою, уповноваженою на це органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, спеціально обладнаними для цього транспортними засобами.
Механізм надання суб’єктами господарювання незалежно від форми їх власності послуг з вивезення побутових відходів визначені постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.08 № 1070 «Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів» (далі – Правила).

У пунктах 6, 7 і 8 Правил надання послуг зазначено, що обсяг надання послуг розраховується на підставі норм, затверджених органом місцевого самоврядування, зазначені норми в житлових будинках визначаються на одну людину і переглядаються один раз в п’ять років. У разі якщо норми не затверджено органом місцевого самоврядування, застосовуються мінімальні норми згідно з додатком 2 до зазначених Правил.

Правилами визначення норм надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджених наказом Мінрегіону від 30.07.2010 №259, на підставі яких здійснюються розрахунки норм утворення ТПВ, не вказано чітко до яких видів відходів входять обсяги утворення вуличного кошторис і відходів з площі зелених насаджень на прибудинковій території. Тільки в Додатку 2 до Правил зазначені Коефіцієнти сезонної нерівномірності утворення ТПВ, де найвищим є осінній коефіцієнт (тобто з урахуванням збільшення обсягів – опалого листя тощо.).

З огляду на це, можна зробити висновок, що норми надання послуг з вивезення твердих побутових відходів для житлових будинків включають обсяги утворення вуличного кошторис і відходів з площі зелених насаджень на прибудинковій території. Тобто, при формуванні тарифів на послуги з вивезення твердих побутових відходів, враховуються норми за обсягами утворення вуличного кошторис і відходів з площі зелених насаджень на прибудинковій території (підвищений осінній коефіцієнт) і таким чином, вивезення таких відходів здійснюється виконавцем послуг з вивезення твердих побутових відходів за встановленими тарифами.

Такий висновок підтверджується нормами, визначеними Методичними рекомендаціями щодо визначення морфологічного складу твердих побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16.02.10 № 39. Відповідно до п . 1.8 цих Методичних рекомендацій, до морфологічного складу твердих побутових відходів рекомендується відносити дрібне будівельне сміття, каміння, вуличний кошторисів тощо.

Тобто питання про вуличного кошторис принципово зрозуміло – вуличний кошторисів входить в морфологічного складу твердих побутових відходів, тому двірники можуть його викидати в дворові контейнери під ТПВ.

У той час, питання опалого листя та гілок залишаються поза врегулювання нормативно-правовими актами.

Звертаючись до постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011р. № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги», а також до наказу Мінрегіону від 25.12.2013р. №603, визначаємо, що виконавець послуг з утримання будинків і прибудинкових територій тільки здійснює прибирання прибудинкової території – підмітання, прибирання сміття з газонів, покіс трави, прибирання територій від опалого листя та віднесення його в організовані місця для подальшого вивезення. А подальші дії і відповідальність на законодавчому рівні не визначено.

З огляду на невизначеність питання, а також тенденції до децентралізації влади, звертаємося до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтею 30 якого передбачено, що вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів відносяться до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Тому в кожному місті на рівні органів місцевого самоврядування приймаються локальні акти щодо врегулювання цього питання.

Так в окремих містах рішеннями виконкому або наказами відповідних профільних управлінь або департаментів міських рад визначаються місця для організованого складування відходів з площ зелених насаджень прибудинкових територій (опале листя, гілки), відповідальні за складування та вивезення.

Слід пам’ятати, що будь-яка послуга вимагає відповідних джерел компенсації. Таким джерелом компенсації, в першу чергу, є встановлені органом місцевого самоврядування тарифи на послуги. Тому вже на місцевому рівні в кожному місті виключно на розсуд органів місцевого самоврядування вивезення опалого листя та гілок включається або до складу тарифів на послуги з утримання будинків і прибудинкових територій, або до складу тарифів на вивезення твердих побутових відходів.

Наприклад, в місті Суми вивезення опалого листя включено в тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і це здійснюють виконавці послуг з утримання будинків, а в місті Нікополь вивезення опалого листя здійснює виконавець послуг з вивезення твердих побутових відходів, а виконавці послуг з утримання будинків тільки складують його в організовані місця для подальшого вивезення.